تبلیغات
پاسخگوی نوجوانان پاک از نسل ابراهیم علیه السلام (پسران زیتون) - چرا عید نوروز مورد تائید اسلام است
پاسخگوی نوجوانان پاک از نسل ابراهیم علیه السلام (پسران زیتون)

وقتی عید نوروز شد، غسل كن، لباس نو بپوش، خضاب كن، حمّام برو، بوی خوش استعمال كن. بعد می‌فرماید: مستحب است روزه بگیرید و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز بخوان ...

به گزارش فرهنگ نیوز، حضرت آیت‌الله مظاهری جایگاه عید نوروز در اسلام و علت مهر تأیید ائمه اطهار (ع) بر این عید را تشریح کرده‌اند.
 
متن سخنان این مرجع تقلید به شرح ذیل است:  
 
* انواع عید
 
ما ایرانیها سه عید داریم: اوّل، عید اسلامی، كه مسلمانهای دیگر هم دارند، مثل عید فطر و عید قربان كه در این دو عید نماز عید هم وارد شده است و در قنوت نماز هم نام عید ذکر شده ‌است. همچنین عید مولود پیغمبر اكرم(ص) و یا مبعث آن حضرت.
 
عید دوّم، عید مذهبی است كه فراوان است و همان عیدهایی است كه شیعه دارد و عمده ی این عیدها، عید غدیر و نیمه ی شعبان است. همه اعیاد مذهبی ما مهم است، اما عید غدیر و نیمه شعبان، یعنی میلاد باسعادت حضرت ولیّ عصر «ارواح العالمین فداه‌» اهمیّت خاصّی دارد.
 
عید سوم ما ایرانیها، عید نوروز می‌باشد كه یك عید ملّی است، یعنی ایرانیها این عید را دارند.
 
* عید نوروز از نظر اسلام
 
از روایات فهمیده می‌شود ائمّه طاهرین(ع) این عید را نه تنها رد نكرده‌اند بلكه امضاء كرده‌اند. مرحوم محدّث قمی در مفاتیح از امام صادق(ع) چنین نقل می‌كند كه آن حضرت به معلّی بن خُنیس فرمود: وقتی عید نوروز شد، غسل كن، لباس نو بپوش، خضاب كن، حمّام برو، بوی خوش استعمال كن. بعد می‌فرماید: مستحب است روزه بگیرید و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز بخوان، دو تا دو ركعتی. در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه «انّا انزلنا» و در ركعت دوم ده مرتبه «قل یا ایها الكافرون» در ركعت سوم ده مرتبه «قّل هو الله احد» و در ركعت چهارم ده مرتبه سوره ی فلق و ده بار سوره ناس. بعد دعایی نقل می‌كند كه جزء نماز نیست و می‌توان در سجده و غیر سجده خواند[1].
 
این دعا جمله‌ای دارد كه می‌فرماید «فَضَّلْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ» یعنی خدایا این عید را تو فضیلت دادی و تو بزرگ شمردی. معلوم می‌شود امامان معصوم(ع) این عید را به نام عید ملّی امضا كرده‌اند.
 
شاید امضای ائمّه ی طاهرین(ع) برای دلیل دیگری باشد. در بعضی از روایات دارد كه عید غدیر مصادف بوده است با عید نوروز. یعنی روزی كه پیامبر اكرم(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به خلافت منصوب كردند، مصادف بوده است با عید نوروز. نمی‌دانم درست است یا نه. مخصوصاً از نظر علم اعداد و علم ریاضی فضیلت دیگری برای این عید درست كرده‌اند كه نمی‌دانم درست است یا نه. آنچه می‌دانم این است كه این عید یك امتیازهایی و خصوصیّت‌هایی دارد كه در اسلام خیلی مطلوب است.
 
* خصوصیّت اول
 
نظافت در عید نوروز است. مردم لباس نو می‌پوشند، حمام می‌روند. اسلام می‌گوید: «النظافةُ مِنَ الْایمان». از این روایت فهمیده می‌شود كه آدمی كه نظیف نیست، مسلمان واقعی نیست. قرآن می‌فرماید:
 
(یا بَنی ادَمَ خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ)[2]
 
وقتی می‌خواهی به مسجد بروی، در اجتماعی وارد شوی، نظیف باش، دندانهایت را مسواك بزن، لباس نو بپوش، عطر بزن. اگر عرق پا یا بدنت بو می‌دهد رفع كن، و بالاخره، تر و تمیز وارد اجتماع شو. حتی پیامبر(ص) می‌فرماید:
 
«لَوْ لا اَنْ اَشُقَّ عَلی اُمَتّی لَاَمَرْتُهُمْ بِالسِّواكِ مَعَ كلِّ صَلاةٍ»[3]
 
می‌ترسم بر اُمّتم مشقّت و سختی تحمیل شود والاّ مسواك كردن را به آنان واجب می‌كردم.
 
اسلام دوست ندارد لباس سنگین قیمت باشد. اما به همان اندازه كه نمی‌خواهد لباس سنگین قیمت باشد، می‌خواهد كه تمیز باشد.
 
* تأکید اسلام بر لباس سفید
 
یكی از عللی كه به پوشیدن لباس سفید سفارش شده است، این است كه چرك لباس سفید زود نمایان می‌شود و مجبورند بشویند. اگر یقه كُت مسلمانی چركین باشد، اگر كفش مسلمانی خاك‌آلوده باشد، اگر از نظر ظاهر تمیز نباشد، اسلامش كامل نیست. اسلام دوست دارد وقتی وارد اجتماعی می‌شوید تمیز باشید. در روایات می‌خوانیم وقتی پیغمبر اكرم(ص) می‌خواستند وارد كوچه بشوند، در آینه نگاه می‌كردند واگر آینه نبود در آب نگاه می‌كردند تا لباس و عمامه‌شان كج و نامرتّب نباشد[4]. ما لباسمان ولو ارزان قیمت باشد، باید تمیز باشد. این خانه تكانی كه در این عید وجود دارد، كار خوبی است. در روایات می‌خوانیم كه وجود تار عنكبوت در سقف، آشغال در زیر فرش، چركین بودن صحن یا سالن خانه موجب فقر می‌شود. رحمت خدا از این خانه برداشته می‌شود. ملائكه می‌روند و شیاطین وارد می‌شوند. در روایات به تمیز بودن خانه اشاره شده است.
 
یكی از وظایف سنگین خانم‌ها این است كه قبل از آمدنِ شوهرش، خود را و خانه را برای آمدن او مهیّا كند. سرو صورت را آراسته كند. لباسی را كه شوهرش دوست دارد، بپوشد. حتّی بچّه‌هایش را تمیز كند. خانه را تمیز كند. اگر موقع ناهار است سفره را بیندازد و... والاّ از نظر شوهرداری پایش لنگ است؛ و اگر خانمی، شوهردار خوبی نباشد و وظیفه همسری را به خوبی انجام ندهد، معلوم نیست به بهشت برود.
 
وقتی به خانه وارد می‌شوی مواظب باش پایت بوی عرق ندهد، بدنت بو ندهد مواظب باش لباست كثیف نباشد، لباسهای در خانه‌ات نظیف باشد و بالاخره وقتی وارد خانه شدی اول باید دست و صورت را بشویید، وضو بگیرید، اگر وضو نمی‌گیرید تمیز باشید، و اگر تمیز نیستید (به علت سركار رفتن و... ) حتماً دوش بگیرید. با بدن تمیز سرسفره بنشینید.
 
اینها وظیفه مردی است كه از بیرون وارد خانه می‌شود. اگر به وظیفه‌اش عمل نكند، از نظر زن‌داری لنگ است و چنین فردی معلوم نیست به بهشت برود.
 
كار اساسی زن، شوهرداری و بچّه‌داری است. اگر كار اجتماعی دارد، باید در كنار این دو وظیفه باشد. زیرا كار اصلی زن بسیار سنگین است.
 
از این رو اسلام با عید نوروز موافق است، زیرا مردم بیشتر به نظافتِ خانه و فرزند و خودشان می‌رسند.
 
* خصوصیّت دوم عید نوروز
 
رفت و آمدهایی است كه در این ایام نوروز انجام می‌شود. اسلام این كار را نیز بسیار دوست دارد. پیغمبر اكرم(ص) می‌فرماید:
 
«المؤمِنُ یألَفُ و یُؤلَفُ و لا خَیْرَ فی مَنْ لا یَألَفْ وَلا یُؤلَف»[5]
 
یعنی مسلمان آن كسی است كه رفت و آمد با دیگران دارد و مسلمان كسی است كه آلف و مألوف است. مردم او را می‌پذیرند و مردم را می‌پذیرد. هم او مردم را دوست دارد و هم مردم او را دوست دارند. هم رفت دارد و هم آمد. بعد می‌فرماید: اگر كسی حال گوشه‌نشینی داشته باشد، با هیچ كس رفت و آمد نداشته باشد، حتّی در متن اجتماع نباشد، خیری در این فرد نیست.
 
تقوای منفی را اسلام نمی‌خواهد، گر چه چیز خوبی است، ولی اسلام نمی‌خواهد. معنای تقوای منفی آن است كه شما در خانه تنها بنشینی و با كسی رفت و آمد نكنی؛ و چون تنها هستی، غیبت نمی‌كنی، تهمت نمی‌زنی، دروغ نمی‌گویی نگاه به نامحرم نمی‌كنی و...
 
البته انسان گناه نكند خوب است، اما اسلام می‌گوید تقوای مثبت از تو می‌خواهم، یعنی باید در متن اجتماع باشی و غیبت نكنی. باید در میان مردم باشی، اما تهمت نزنی، شایعه پراكنی نكنی، دروغ نگویی و چشم چران نباشی.
 
پی نوشت ها:
 
[1]. مفاتیح، اعمال عید نوروز (فصل یازدهم).
 
[2]. سوره ی اعراف، آیه ی 31. ترجمه: «ای بنی آدم! زینتهای خود را در مقام عبادت برگیرید.»
 
[3]. بحارالانوار، جلد 73، صفحه ی 126 و فروع كافی، جلد 3، صفحه ی 22.
 
[4]. بحارالانوار، جلد 16، صفحه ی 249 (مضمون روایت در متن نقل شده است).
 
[5]. كنزالعمال، جلد 1، صفحه ی 142، حدیث شماره ی 679.

منبع: حوزه


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 28 اسفند 1392 توسط صالح عابدی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
درباره وبلاگ
به نام تنها کس بی کسی ها ...
چه خوبه موقع یار کشی //
شعار ما این باشه//
من و خدا//
شما همه//
***
من صالح طلبه حوزه ی علمیه اصفهان، امام جماعت مدارس و روحانی کاروان های دانش آموزی مدارس اصفهان هستم و در خدمت شما ،
***
مرا عهدی است با جانان ، که تا جان در بدن دارم ،
هواداران کویش را ، چو جان خویش پندارم
***
منتظرات نظرات و سوالات شما هستیم
آمده ایم تا باهم فرزندان پاکی باشیم از نسل فرزندان زیتون
salehabedi@chmail.ir
09133255312
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
نظر سنجی
» محبوب ترین شخصیت نظام نزد شما کیست؟









صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دریافت کد فال حافظ

ابزاروبلاگ

نمایش آي و اطلاعات

ابزار امتیاز دهی

تحلیل آمار سایت و وبلاگ